Witaminy i minerały

Znaczenie witamin i minerałów dla zdrowia

Lekarze i dietetycy alarmują, że znaczna część polskiego społeczeństwa posiada negatywne nawyki żywieniowe

Lekarze i dietetycy alarmują, że znaczna część polskiego społeczeństwa posiada negatywne nawyki żywieniowe. Okazuje się, że jest jeszcze wiele do zrobienia w zakresie prowadzenia zdrowego stylu życia i przede wszystkim w obszarze zdrowego odżywiania. Aby więc zadbać o swoje zdrowie i dobrą kondycję psychiczną warto posiąść nieco więcej wiedzy na temat witamin i mikroelementów.

Witaminy – dlaczego są tak ważne?

Witaminy występują w diecie każdego człowieka a ich odpowiednia podaż gwarantuje zdrowie i długie życie. Choć występują one w żywności w niewielkich stężeniach to ich rola jest znacząca. Witaminy są nam niezbędne do tego, aby wszelkie procesy życiowe w organizmie przebiegały właściwie.

Które witaminy są szczególnie cenne?

Wśród witamin rozpuszczalnych w tłuszczach bardzo ważna jest witamina A. Najwięcej znajdziemy jej w mięsie, jajkach oraz mleku. Jest ona bardzo istotna dla przebiegu prawidłowego widzenia. Ponadto poprawia stan skóry i wzmacnia odporność na zakażenia ropne.

Witamina D, którą w ciepłych miesiącach możemy pozyskiwać dzięki słońcu wpływa na stan naszych kości. Aby mieć jej więcej warto spożywać jaja, ryby oraz grzyby.

Witaminy z grupy B korzystnie wpływają na nasz układ nerwowy, budują czerwone krwinki i zapobiegają chorobom serca.

Witamina C chroni nas przed infekcjami, wzmacnia skórę i zęby a ponadto jest ważna dla prawidłowej pracy wątroby.

Wreszcie witamin E zwana witaminą urody pozwala dłużej zachować młodość, chroni nasze płuca, wpływa na prawidłowy przebieg ciąży a także zapobiega powstawaniu nowotworów.

Minerały cenne dla zdrowia


Równie ważne jak witaminy i minerały dla naszego zdrowia są minerały obecne w diecie. Bardzo istotnym minerałem jest przykładowo magnez. Gdy go brakuje zaczynają nas męczyć skurcze łydek oraz drżenia powiek. Jest on nam bardzo potrzebny do dobrego funkcjonowania mięśni i nerwów.

Bardzo ważnym minerałem jest także żelazo, którego niedobór prowadzi do anemii. Warto, więc przyjmować więcej żelaza w pożywieniu albo uzupełniać je tabletkami pod kontrolą lekarza.

Z kolei selen to silny przeciwutleniacz, który ściśle współpracuje w organizmie z witaminą E. Zapobiega on nowotworom a ponadto chroni serce i tarczycę. Należy, więc wzbogacać dietę o pełnoziarniste pieczywo i tłuste ryby.

Dla naszego zdrowia ważną rolę odgrywać będzie także cynk, który poprawia działanie układu odpornościowego. Odgrywa on także istotną rolę dla urody. Gdy podaż cynku jest odpowiednia zdrowiej wygląda nasza skóra, włosy oraz paznokcie. Cynk jest również ważny dla prawidłowego widzenia. Zdrowa dieta powinna być wzbogacana w mięso, ryby, sery oraz orzechy ziemne, bo właśnie w tych produktach znajduje się dużo cynku.

Background obraz autorstwa freepik - www.freepik.com